SifTal

SifTal

در جستجوی درمانی برای اینجور زندگی کردن...

خمیدگی فضا-زمان یا توجیه های الکی؟!

پنجشنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۰۸ ب.ظ

دیروز غروب خوابیدم و الان بیدار شدم. 14 15 ساعت خواب! از دیروز دیگه استرس ندارم، ولش! هر چی شد. شد.

چیزایی که الان باید بخونم. متریک شوارتشیلد و معادله های ژئودزیک هست. و خب نمی فهمم چرا وقتی فضا-زمان خمیده است. نمی شه سرعت نسبی برای اجسام تعریف کنیم؟ چرا سرعت نسبی در کنار گرانش قوی مفهوم نداره؟ :/

وقتی گرانش قوی هست،  فضا- زمان رو خمیده در نظر می گیریم. اینطوری فضا-زمان یه متریک جدید داره. یعنی به روش جدیدی فاصله ها رو اندازه می گیریم. حتی مسیر نور دیگه خط مستقیم نیست. عجیبتر اینکه موقعیتهای فضا-زمانی هست که اگه دو نفر توش باشن و حتی اگه فاصله شون* رو اندازه بگیرند. نمی توانند بفهمند با چه سرعتی به هم نزدیک می شوند. پس چجوری پیش بینی کنیم کی به هم می رسند؟ 2 سال طول می کشه یا سه سال، صد سال؟ اصلا زنده می مانند تا بتوانند همدیگرو ببینند؟ چرا زمان-مکان اینقد در هم پیچیده شده؟

  

+ عکس از کرمچاله، پیش بینی تئوری نسبیت عام (میانبر فضا-زمانی)

++*دقت کنید که منظور از فاصله، فقط فاصله ی مکانی نیست. یه عدد جدید هست که به عنوانِ فاصله ی زمانی-مکانی نوشته می شود و نمی دونم چرا گاهی نمی شه برای دوتا وضعیت فضا-زمانی سرعت نسبی بنویسیم و تعیین کنیم که هر کدام از زمان و مکان چقدر باید جلو بروند، که اون دو نفر به هم برسن؟!! شاید هم هرگز نمی توانند به هم برسند و مثلا آینده شون به خاطر یه سیاه چاله ی فرضی، بلعیده و محدود و از هم جدا شده است.

+++چند هفته پیش این کتاب نسبیت اینشتین رو می خوندم. فک کنم برا کسایی که علاقمند به نسبیت خاص و عام هستن ولی ریاضیش رو بلد نیستند جالب باشه. دیدِ یک فیزیکدان رو خوب بیان کرده.

  • Sif Tal

نظرات (۸)

  • محمدمهدی طاهری
  • کتاب فضاهای متریک با طعم توپولوژیک/دکتر میرزاوزیری
    شاید کمک کنه :دی
    کتاب رایگان منتشر شده و نسخه پی دی افش همه جا هس...
    پاسخ:
    خیلی ممنون :)
    از روی اسمش که فکر می کنم کمک می کنه.
    ایول سیف جون...موفق باشی.
    منم سرم رو با کتاب خوندن گرم میکنم...گاهی انقدر لذت میبرم که از خود زندگیه واقعی برام قشنگ تر میشن:)
    پاسخ:
    مرسی :*
    :)
    واقعا کسی که ریاضی نفهمه میتونه فیزیک بفهمه ؟ خیلی غیر ممکن به نظر میاد

    خدا کنه یه روزم بیایم اینجا ببینیم شما هم اپلای کردی از این خراب شده راحت شدی :)
    پاسخ:
    نه راستش! این کتاب هم ریاضی می خواد. ولی در حد دبیرستان. :)
    هندسه و متریک و توپولوژی نمی خواد. کلا نسبیت عام محاسبات سختی داره و خیلی خوبه که توی این کتاب سعی شده با زبون ساده اینها رو بیان کنه برای همه. :)

    :))  ممنونم.
    ئه من اون کتاب رو خوندم  :))  
    ولی دلم میخواد یه کتاب درست و حسابی بخونم. حداکثر ریاضی ای که من بلدم در حد کتاب آنالیز بارتل هست. ضمن اینکه از هندسه دیفرانسیل هیچی نمیدونم. به نظرت میتونم نسبیت رو بفهمم؟؟ از توپولوژی هم فقط مفاهیم مقدماتیش رو میدونم. 
    شنیدم کتاب توپولوژی مانکرز برای self study  خوبه. 
    پاسخ:
    :) ممنون 
    می خواید Spacetime and Geometry: An Introduction to General Relativity Carroll رو بخونید ببینید خوبه براتون یا نه؟ بهترین مرجع نسبیت عام هست. من بعضی جاهاش رو چند دور خوندم تا فهمیدم. (با پیش زمینه ی متوسط) کتاب خوبیه ولی کمی سخت بیان کرده با یه دور خوندن نمی شه فهمید.
      
    ولی حواسم نبود که انگلیسی هست. 
    برای آنالیز هم یه کتاب خوب انگلیسی می شناسم. :/
     
    انگلیسی سخته نه؟
    در حد مقدماتی یه کتاب هست فضا-زمان تخت وخمیده جورج آلیس که ترجمه شده هست. اون رو کمی خوندم جالب بود ولی ریاضی رو ساده می گه.
    واقعا مرسی :)  

    نه اتفاقا من کتاب انگلیسی بیشتر دوس دارم. بیشتر هم PDF میخونم. 
    پاسخ:
    PDF اش رو راحت می تونی دانلود کنی. اگه نشد بگو برات لینک بگذارم. 
      
    خواهش :)
    نه مرسی، همون عنوان کتاب یا اسم نویسنده ش کافی هست، توی کتاب پیدا کردن از اینترنت ید طولانی دارم :)))   
    اینم خیلی راحت پیدا شد.  فقط برای فهمیدنش باید  ریاضی عمومی 2 و 3 رو دوباره بخونم. تانسور هم ما نداشتیم، فقط ماتریس اونم خیلی زیاد خوندیم. کتاب هافمن کنزی رو خوندیم واسه جبر خطی 2  و  حتی معادلات با مشتقات جزئی هم خوندم. ولی متأسفانه همه چی داره یادم میره :( 
    پاسخ:
    ماتریس یه جور تانسور هست ولی فقط دو تا مولفه که مغییر می کنه. سطر و ستون. بهش می گن تانسور رتبه دو.
    همونجور برداری که می شناسیم یک مولفه داره که تغییر می کنه. می شه تانسور رتبه یک
    و عدد هم هیچ مولفه ای نداره که تغییر کنه می شه تانسور رتبه صفرم...
      
    ولی تانسور در حالت کلی می تونه n تا مولفه ی متغیر داشته باشه.
    همم... من خودم با همین دید از تانسور کتاب رو خوندم.

    فراموش کردن طبیعی هست. من هم یادم رفته بود و خیلی چیزها رو دوباره خوندم و یادآوری کردم.
      
    +فکر می کنم. متخصص شدن خیلی خوب باشه. یعنی یه فیلد رو که خیلی خیلی لذت بخشه رو آدم پیدا کنه و تا تهش خیلی خوب یاد بگیره. و هنوز برای خودم چنین فیلدی رو پیدا نکردم. دارم می گردم.
    بله متخصص شدن خیلی عالی و لذت بخش هست، چون عاشق درس های آنالیز و توپولوژی بودم. فکر میکنم بهترین گزینه برای من گرایش آنالیز ریاضی یا آنالیز تابعی باشه. 
    گرچه بهینه‌سازی و نظریه گراف رو هم دوس دارم که جزو ریاضی کاربردی هست. اگه بتونم فصل مشترکی بین این علایق پیدا کنم خیلی خوب میشه. مثلا آنالیز محدب با بهینه سازی ارتباط تنگاتنگی داره. 

    ممنونم از توضیحات خوبی که در مورد تانسور دادی :)  
    پاسخ:
    راستش متاسفانه من آشنایی ندارم با این زمینه هایی که می گید. 
    ریاضی خیلی سطحی بلدم :/
      
    ولی امیدوارم بتونید علایقتون رو دقیق پیدا کنید و از مسیر خوبی شروع کنید به پیشرفت :)
    خواهش می کنم. :)
    منظورم این بود که من پیدا کردم که چی میخوام. اینا زمینه‌های مطالعاتی مورد علاقه من هستند، برنامه مطالعه درسی من تا ده سال دیگه هم مشخصه. و میدونم که هدف اصلی زندگیم و چیزی که ازش واقعا لذت میبرم خوندن ریاضی هست. 
    امیدوارم شما هم بتونید به یه انتخاب خوب برسید توی گرایشهای فیزیک. 
    پاسخ:
    مرسی :)
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">